Zijn recruiters dozenschuivers?
We krijgen nogal eens te horen dat recruiters in grote stappen snel thuis willen zijn, snel geld willen verdienen, dozenschuivers zijn en een cv zomaar over de bühne gooien, soms zonder iemand überhaupt gesproken te hebben. Is recruitment dan wel een vak?
Te vaak horen wij van een opdrachtgever “Dit cv heb ik al voorbij zien komen”. Even doorvragen leert te vaak dat de kandidaat een gesprekje van 5 minuten gehad heeft bij het recruitmentbureau en dat zijn/haar cv zomaar over de schutting wordt gemikt naar 10 voor hem/haar onbekende bedrijven. Erger nog: ik spreek ook genoeg kandidaten die geen idee hebben wie dat recruitmentbureau is, maar doordat ze hun cv eerder op een vacaturebank gezet hebben worden ze kennelijk zomaar ergens aangeboden.
Los van het feit dat dat niet bepaald “AVG proof“ is, is het beschamend dat dit anno 2020 gebeurd. De kandidaat heeft immers het recht te weten bij welke organisatie hij of zij is voorgesteld, welke functie en tegen welk salaris, minimaal!
Ja, ook ik vind het als recruiter zijnde irritant dat een kandidaat of een prospect c.q. klant recruitmentbureaus als irritant, vervelend en incompetent ervaart. Ik vind het vervelend dat ik mij wéér moet verdedigen dat wij anders zijn. ,,Ja ja, elk bureau zegt dat zij anders en beter zijn” is dan het tegenargument.
Geen woorden maar daden zeggen we hier in Rotterdam, en zo is het! Dus laten we wel wezen, het glas is wat mij betreft halfvol. Laten we ons onderscheiden door te werven in opdracht van een klant. Niet ongevraagd, maar gevraagd werven.
Hoe doen wij dat dan? Dat begint voor SourceSelect met transparantie, dat vinden wij belangrijk. Wij spreken een kandidaat, telefonisch of via een videocall, maar liefst face to face (hoewel dat lastig is ten tijde van dat ene virus). In zo’n gesprek zijn we benieuwd naar jouw wensen, drijfveren en ervaringen. We leggen je de functie uit en bovenal noemen we de naam van de organisatie. Dan weet jij als kandidaat met wie je te maken hebt. Ook hebben wij altijd de arbeidsvoorwaarden paraat voor je.
Maar ook de vacature willen wij helder hebben. Voor onszelf, maar daarmee ook voor de kandidaat. Het uitgebreid kwalificeren van een vacature met de do’s en de dont’s is daarin essentieel. Want er schuilt zoveel meer achter een vacaturetekst, dat zet je eenmaal niet allemaal op papier als opdrachtgever zijnde. Net zo min als dat een cv het hele verhaal verteld van een kandidaat.
Enfin, als wij exact weten wat de opdrachtgever zoekt dan kunnen we dat ook makkelijker ‘verkopen’ naar de kandidaat. En sorry als wij in zo’n vacature-kwalificatie dan een ‘stomme’ vraag stellen, maar helderheid en transparantie is key voor succes!
Het maken van een juiste match tussen klant en kandidaat is een tijdrovend proces waarin elk detail telt. Werk je 36 of 40 uur? Het is een klein voorbeeldje, maar o zo essentieel om tot de juiste match te komen. Het scheelt in dit voorbeeld 10% salaris namelijk ;-).
Bij SourceSelect zijn we net kleine kinderen, we stellen zo vaak mogelijk de vraag ‘waarom’! Maar dat zorgt er wel voor dat we dingen begrijpen, dat we de details uitkauwen, zodat kandidaten en klanten weten waar ze aan toe zijn en dat we dus toe kunnen werken naar een succes.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar als je het mij vraagt is recruitment écht een vak, zolang je het maar op de juiste manier doet!
Meepraten over dit onderwerp?