Jezelf onderscheiden in een sollicitatiegesprek

Als recruitment bureau zijn wij constant bezig met sollicitaties, maar ik als marketeer sta niet midden in dit proces. Tijdens mijn afstudeerperiode heb ik heel veel onderzoek gedaan naar content die wordt aangeboden omtrent het sollicitatieproces. Toen heb ik veel blogs gelezen met titels die leken op ‘’Vijf veelgemaakte fouten tijdens een sollicitatiegesprek’’. Toch vind ik dat een goede recruiter zorgt dat deze basis goed zit en extra waarde kan bieden om de kandidaat succesvol te laten solliciteren. Daarom heb ik mijn collega Desiree Gil Corral gevraagd mij mee te nemen in dit proces en uit te leggen wat een sollicitant extra kan doen om een stapje voor te krijgen bij de werkgever. De belangrijkste punten zal ik hieronder uitleggen, op of aanmerkingen? Laten we hierover vooral de dialoog aangaan zodat ik de lijst misschien nog kan aanvullen!

Onderzoek naar werkgever

Als sollicitant kun je beginnen een stapje voor te krijgen door te weten met wie je in gesprek gaat. In de marketing noemen we dit ‘’Know your audience’’. Dit begint met het kennen van de opdrachtgever. Vooral als je in een (of meerdere) trajecten zit via een recruitment bureau is het makkelijk om het op je af te laten komen. Naast het bedrijf waar je in gesprek gaat kan het ook een voordeel zijn als je alvast weet met welke persoon je het gesprek aan gaat. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de betreffende persoon opzoeken op LinkedIn.

Logistiek

Ook is het belangrijk dat je niet voor verassingen komt tijdens het gesprek. Daarom kan het handig zijn om van tevoren bepaalde zaken vast te stellen of voor te bereiden. Bijvoorbeeld de plaats van het gesprek, de duur van het gesprek en bijvoorbeeld de dresscode bij de opdrachtgever. Daarnaast kun je als je samenwerkt met een bureau ook alvast proberen te achterhalen welke vragen je kunt verwachten van de opdrachtgever. Op die manier kun je met goede antwoorden jezelf onderscheiden.

 

Zelfvertrouwen

Uiteindelijk heeft je baan een supergrote invloed op je hele leven. Daarom is het altijd van belang om jezelf te blijven. Naast de professionele klik is het onmisbaar om ook op persoonlijk niveau aan te sluiten binnen de filosofie van de opdrachtgever, dit geld natuurlijk ook andersom. Om hierachter te komen is het ook belangrijk om zelf door te vragen. Als je je iets afvraagt, schroom hier dan niet voor. Zoals Desiree zei: ‘’ Dit toont ook niet alleen interesse, maar daardoor komt je nog meer te weten over de functie’’.

 

Baseline

Tot slot wil ik het toch nog even hebben over de basis van een sollicitatie. Natuurlijk is het voor een sollicitatie onmisbaar om jezelf representatief te presenteren. Daarnaast is het de grootste ergernis van managers in dit proces als de sollicitant te laat komt, houd hier dus ook goed rekening mee wanneer je de logistiek uitstippelt.

 

Al met al zijn dit een aantal tips jezelf te onderscheiden tijdens een sollicitatiegesprek. Persoonlijk vind ik het ook erg belangrijk om dicht bij jezelf te blijven tijdens een sollicitatie. Bij SourceSelect proberen onze recruitment consultants altijd zo ver mogelijk door te selecteren op de juiste match. Toch kunnen zelfs zij de persoonlijke klik niet altijd 100% voorspellen. Door dicht bij jezelf te blijven laat je niet alleen het beste van jezelf zien maar ben je ook eerlijk naar de organisatie. Zo kom je er echt achter of het klikt op alle vlakken. Met deze tips zul je in de toekomst altijd een goede indruk achter laten en de juiste uitdaging kunnen vinden!

 

Source Select gebruikt cookies om jouw website ervaring beter te maken.
Cookie policy Beperkt gebruik van de website